Klachten-en Klokkenluidersregeling – Statements Assurance & Advisory
Versie 1.0 – Inwerkingtreding 1 januari 2026
1. Inleiding
Deze regeling waarborgt dat zowel internemedewerkers als externe partijen vermoedelijke onregelmatigheden binnen of tenbehoeve van onze organisatie kunnen melden zonder risico op nadeligeconsequenties voor hun rechtspositie.De regeling beoogt: Het tijdig registreren en vertrouwelijk behandelen van meldingen. Het adequaat onderzoeken van gegronde meldingen en het nemen van passende corrigerende maatregelen.
2. Scope
De klokkenluidersregeling is van toepassing op de volgende situaties:
- Klachten ten aanzien van deuitvoering van een (wettelijk) controle- of andere assurance opdracht.
- Handelingen die kunnen leiden totstrafbare feiten door Statements Assurance & Advisory B.V. of haarmedewerkers.
- Werkelijke of vermoedelijkeovertredingen van externe wet- en regelgeving door de organisatie of haarmedewerkers.
- Werkelijke of vermoedelijkeovertredingen van interne beleidsregels, procedures of gedragsnormen.
- (Dreigende) intimidatie,pesterijen of machtsmisbruik tussen collega's of door leidinggevenden.
- (Dreigende) ongeoorloofdevernietiging, wijziging of manipulatie van bedrijfsgegevens of -informatie.
- Alle overige situaties die, naaroordeel van de melder, geschikt zijn voor een vertrouwelijke melding.
Meldingen over meningsverschillen ofontevredenheid over de werkwijze van Statements Assurance & Advisory B.V. (klachten)kunnen eveneens via deze regeling worden gedaan, waarbij anonimiteit wordtgegarandeerd.
3. Meldprocedure Identificatie van een relevante situatie
Wanneer een medewerker, opdrachtgever of andere betrokkene een incident herkent dat onder de scope valt, kan hij/zij dit melden aan de compliance officer. Indien de melding toeziet op het handelen van de compliance officer wordt de melding door een bestuurslid, dat tevens RA is, behandeld, eventueel ondersteund met een externe compliance officer.
Aanmeldkanaal
Meldingen dienen uitsluitend elektronisch te worden verzonden naar: melding@statements.nl.
Bevestiging van ontvangst
De compliance officer, of het vervangend bestuurslid, bevestigt de ontvangst van de melding binnen vijf werkdagen en informeert de melder over de verdere afhandelingsprocedure en verwachte termijnen.
Tijdspad voor onderzoek
Het onderzoek wordt, afhankelijk van de complexiteit, binnen maximaal 4 weken na ontvangst afgerond. Van deze termijn kan worden afgeweken als de aard en inhoud van de melding hiertoe aanleiding geeft.
Terugkoppeling
Na afronding van het onderzoek ontvangt de melder een schriftelijke samenvatting van de bevindingen en de genomen maatregelen, tenzij Statements Assurance & Advisory B.V. gehouden is aan geheimhouding.
4. Vertrouwelijkheid
Alle communicatie, documenten en gegevens die verband houden met een melding worden strikt vertrouwelijk behandeld. De identiteit van de melder blijft, tenzij schriftelijk afstand wordt gedaan van anonimiteit, te allen tijde beschermd. Medewerkers mogen geen negatieve repercussies ondervinden ten gevolge van een melding; dit wordt expliciet gewaarborgd door het bestuur. Alleen personen die direct betrokken zijn bij de beoordeling of afhandeling van de melding krijgen toegang tot de relevante informatie.
5. Bescherming van de melder
Statements Assurance & Advisory B.V. verbiedtelke vorm van vergelding, discriminatie of benadeling van personen die eenmelding doen in goed vertrouwen. Eventuele schendingen hiervan zullen wordenbeschouwd als ernstige overtredingen en zullen passend worden opgevolgd.
Deze regeling treedt in werking op1 januari 2026.
